نقد مطالب در فضای مجازی
#یادداشت_روز
نقد مطالب در فضای مجازی
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مطلبی را در فضای مجازی ثبت کرده باشید و به اندازه ی مخاطبینی که آن مطلب را دیده اند ، نظر ، پیشنهاد و انتقاد متفاوت داشته باشید.
مطلبی که ما در فضای مجازی با یک نیت خاص و یک برداشت خاص ثبت می کنیم ، متأسفانه و یا شاید هم خوشبختانه به تعداد مخاطبین ما برداشت های متفاوتی از آن می شود و هر کس به زعم خود و بسته به تفکرات و خلق و خوی خود آن را یک جور معنا می کند.
نکته ای که باید بدانیم این است که کارکرد های فضای مجازی بسیار پیچیده، مبهم و متفاوت است، نحوه ی تعامل با مخاطبین، نحوه ی ارائه ی مطلب و به بهترین شکل ارائه دادن مطالب ، ارزیابی مطالب دیگران و بهترین برداشت و نزدیکترین برداشت از مطالب دیگران همه به پیچیدگی فضای مجازی اشاره دارد.
گاهی یک مطلب آن طور که انتظار داریم دیده نمی شود و برعکس گاهی یک مطلب که هیچ انتظاری نداریم دیده شود، بیشترین آمار بازدید کننده را دارد، گاهی تفکرات ما از ثبت یک مطلب با تفکرات مخاطبین ما صد درجه مخالف است و این نشان از اثرمتفاوت مطالب در ذهن های مختلف است.
هویت افراد در فضای مجازی هم نکته ی دیگری است که می خوام به آن اشاره کنم ، بارها اتفاق افتاده که شما در فضای مجازی با شخصی ارتباط کلامی دارید و بعد از گذشت سال ها متوجه می شوید این شخص آن کسی که شما در ذهن خود متصور می کردید نیست، دختران خود را پسر، پسران ، دختر: پیر ها ، جوان : زشت ها زیبا و وو
دراصل فضای مجازی باعث شده تا انسان ها دارای دو شخصیت حقیقی و مجازی که بعضا خیلی خیلی متفاوت هستند داشته باشند و این برای دنیای واقعی ما یک آسیب جدی است.
وقتی دشمنی را دوست بپندارید و یا کسی که برایش درد دل می کنید را رفیق و مونس می پندارید و بعد ها مشخص می شود یک گرگ صفت بوده ، شما را دچار یک فشار روانی می کند که تأثیر به سزایی در زندگی شما خواهد گذاشت.
وقتی صحبت از #سواد_رسانه ای می شود ، به این معنا نیست که شما فقط نحوه ی کار با اینترنت و ثبت مطلب و لایک کردن و امورات شکلی استفاده از اینترنت و رسانه (از انواع مختلف) را بلد باشید ، بلکه باید بدانید چگونه به بهترین شکل ممکن مطلب خود را ارائه دهید و بدانید چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و بدانید چقدر و به چه میزان با مخاطب خود راحت باشید .
متأسفانه بیشتر مشتریان فضای مجازی در شبکه های اجتماعی ، موبایلی و پیام رسان ها غافل هستند از دیو صفتانی که از حضور آنها بیشترین سوء استفاده ها را (از جهات مختلف) می کنند و به خیال خام خود بیشترین سواد رسانه ای را دارند…