#هنر #زبان_تبلیغ_دین
08 خرداد 1397 توسط معراج
#هنر
#زبان_تبلیغ_دین
گفتوگو با حجتالإسلام سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
هنر؛ زبان تبلیغ دین
نوع مستند : نشریه
کلید واژه : حوزههای علمیه؛ هنر؛ تبلیغ صحیح؛ حوزه و نیازهای روز؛ هنر اسلامی؛ تبلیغ؛ مبلغان؛ محمدحسین, حوزههای علمیه؛ هنر, تبلیغ صحیح, حوزه و نیاز های روز, مبلغان
چکیده :
تبلیغ همیشه یکی از کارویژههای سنتی و مهم حوزه بوده که به تناسب شرایط زمانی و سیاسی و اجتماعی مختلف، در جامعه تأثیر داشته است و نمونهی بارز آن را میتوان در وقوع انقلاب اسلامی مشاهده کرد. به نظر میرسد حوزه امروزه مقداری از این تأثیرگذاری خود را از دست داده است. این دیدگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
برای پاسخ به این سؤال ناگزیریم که نخست تبلیغ را تعریف کنیم. آنچه معمولاً در تعریف تبلیغ گفته شده- به همین دلیل هم به اشتباه افتادهاند- صرفاً پرداختن به ابعاد سنتی تبلیغ است. متأسفانه حتی در نظر مردم، وظایف روحانی، خاص و محدود است. تبلیغ دین در این منظر، بیان احکام شرعی است یا نهایتاً نقل قصص و حکایاتی که صبغه¬ی دینی دارد. نوع نیازهایی هم که این مدل تبلیغ پاسخ می¬دهد، مشخص است. غیر از این، روحانی در احوال شخصی مثل عقد و طلاق یا مثلاً در مجلس ختم حرف می¬زند، یا در محرم و صفر می¬رود تبلیغ دین می¬کند.
برای پاسخ به این سؤال ناگزیریم که نخست تبلیغ را تعریف کنیم. آنچه معمولاً در تعریف تبلیغ گفته شده- به همین دلیل هم به اشتباه افتادهاند- صرفاً پرداختن به ابعاد سنتی تبلیغ است. متأسفانه حتی در نظر مردم، وظایف روحانی، خاص و محدود است. تبلیغ دین در این منظر، بیان احکام شرعی است یا نهایتاً نقل قصص و حکایاتی که صبغه¬ی دینی دارد. نوع نیازهایی هم که این مدل تبلیغ پاسخ می¬دهد، مشخص است. غیر از این، روحانی در احوال شخصی مثل عقد و طلاق یا مثلاً در مجلس ختم حرف می¬زند، یا در محرم و صفر می¬رود تبلیغ دین می¬کند.