پاسخ به شبهات
⛔️ متن شبهه ⛔️
“خلاصه نامهی آخوند خراسانی (بزرگترین مرجع وقتِ خودش) به آیة الله نائینی، در 100 سال پیش، درباره مضراتِ حکومت اسلامی (بسیار خواندنیست):
1. دیگر ادیان هم ترغیب میشوند حکومتِ متعصب دینی تشکیل دهند و نزاع دینی شکل میگیرد.
2. وقتی روحانیون پا به حکومت بگذارند، دیگر نمیتوانند عیوب خود را ببینند و توجیه میکنند و فسادها را نادیده میگیرند.
3. مسند روحانیت، مسندِ مبارزه با فساد است؛ و مسندِ حاکمان، همواره توأم با فساد. با این کار، هم مسند مبارزه با فساد را از دست میدهیم و هم روحانیت را مفسد میکنیم. وای به روزی که بگندد نمک / حتی اگر فاسد نشویم همه مفاسد را به گردن روحانیت مینویسند و دین نابود میشود.
4. علم حکومتداری و سیاست، یک علم و فن است؛ و روحانیون از این علم، حداقل تا الان کاملاً تهی هستند. ورود بدون علم و تجربه و فن به این حوزه بدون طی مراحل آن باعث آبروریزی برای روحانیون میشود. صرف اینکه روحانیون انسانهای خوبی هستند که دلیل نمی شود هر علمی و هر فنی را بلد باشند.
5. آمال و آرزوی ما تبعیت حکومت از دین است در حالیکه اگر حکومت را در دست گیریم، به تبعیتِ دین از ….
ادامه متن شبهه در لینک :
SHAYEAAT.ir/post/462
? در پاسخ به شبهه
“مضرات حکومت دینی از نگاه آخوند خراسانی !!” :
? کتاب “دیدگاه های آخوند خراسانی و شاگردانش” بر اساس دو گزارش که در کتابهای تاریخ مشروطه وجود ندارد به ایشان منتسب شده است! ایشان خود از ارکان جنبش مشروطه بودند.
? ادبیات این گزارش با ادبیات عصر آخوند و خصوصا نثر ایشان تفاوت دارد و با عملکرد و استدلالهای فقهی او در باب ولایت فقیه متضاد است!
yon.ir/akhund
? از نظر سندی حداقل به پنج دلیل مهم زیر این گزارش صحت ندارد:
? دقت گزارش با وجود گذشت زمان طولانی
? ناسازگاری مطالب با روزگار آخوند
? سطحی بودن استدلالها و ناسازگاری با مقام علمی آخوند
? وجود ابهامات در گزارش
? تناسب نداشتن زمان مشروطه با پیشنهاد حاکمیت سیاسی فقیهان
? از نظر استدلالی و فقهی به دلایل گوناگونی این گزارش که شامل 21 مورد است، قابل رد بوده و با مقام علمی ایشان در تضاد است. با توجه به تلخیص آنها به 11 مورد در متن منتشر شده، به ترتیب شماره های متن شبهه به آنها پاسخ مختصر داده ایم. برای مطالعه بیشتر به لینک منبع مراجعه فرمایید:
1️⃣ حکومت اسلامی، براساس اعتدال و عقلانیت است و بنا بر تعصبات مذهبی ندارد تا تعصبات مذهبی در مناطق دیگر شکل بگیرد!
2️⃣ از شروط مهم فقیهی که حاکم میشود، داشتن درجة بالای تقواست. این ویژگی در تمام حکومت لازم است و با از دست دادن آن، فقیه مشروعیتش را از دست میدهد.
3️⃣ این بند سه پیشفرض اشتباه دارد؛ تقوای فقیه در نظر گرفته نشده، سیاست و حکومت مطلقا مساوی با فساد دانسته شده و با ظن ایجاد گناه برای فرد، اصلاحات اجتماعیـ سیاسی نهی شده است!
4️⃣ یکی از شرایط مهم فقیهِ حاکم، آشنایی با مسائل جهان و توان مدیریت جامعه است!
5️⃣ اینجا نیز شرط تقوا برای حاکم در نظر گرفته نشده و یا حکم حکومتی که نتیجة تزاحم و تضاد عملی دو دستور شرعی با یکدیگر است، اشتباها مبنای شبهه قرار گرفته است.
6️⃣ با دادن آگاهی به مردم میتوان این تلقی افراطی را که «با حاکمیت سیاسی فقیهان، وضعیت جامعه مانند حکومت عدل امام زمان میشود» برطرف کرد.
7️⃣ اینجا شرط تقوا برای فقیه حاکم و سایر فقها در نظر گرفته نشده که مانع از تکفیر بدون تحقق شرایط میشود. عمل به تشخیص فردی میان فقها، زمانی که فقیه جامع الشرایط در صدر است به حداقل می رسد.
8️⃣ لازمة حکومت اسلامی عهدهداری تمام امور توسط فقها نیست بلکه اداره امور براساس فقه شیعه و مدیریت یک فقیه در رأس و با مشارکت آحاد جامعه است.
9️⃣ همچنان که گفته شد در حکومت اسلامی تمام امور به دست روحانیان نیست تا حوزه ها خالی شود، بلکه با حاکمیت فقیهان، زمینة بیشتری برای ترویج دین به وجود میآید.
? بزرگان حکومت اسلامی می بایست نزدیکان خود را از کانونهای قدرت و ثروت دور نگاه دارند، چنانچه امام راحل و رهبر معظم انقلاب چنین کردند.
1️⃣1️⃣ لازمه حکومت دروغ نیست، اگر بود حکومت معصومین(ع) چگونه بوده است؟! بی اعتمادی مردم زمانیست که هدف علما جز خدمت باشد.
yon.ir/akhund2
? پس نه تنها ایرادات متن شبهه بر حاکمیت فقیهی باتقوا، عادل، دارای بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، باتدبیر، شجاع و… و در یک کلام جامع الشرایط وارد نیست، بلکه در زمان غیبت از نظر عقلی و شرعی واجب است.
yon.ir/hokumat
? حق جو و حق طلب باشیم ?